mandag 24. oktober 2011

Alternativ lasagne

Lasagne er noe jeg aldri har begitt meg utpå uten at jeg har noe spesiell grunn til det. Nå har jeg endelig prøvd meg på hjemmelaget. Det ble riktignok en alternativ versjon men god ble den og det er jo det som teller. Jeg brukte fullkorn pastaskruer.
  • 1 stk rødløk
  • 1 stk gulrot
  • 1 stilk stangselleri
  • 1 fedd hvitløk
  • 0,5 kg kjøttdeig
  • 2 stk tomatbokser
  • 1 ss sukker
  • 5 ss flytende kyllingbuljong, eller én buljongterning
  • 1 dl rødvin
  • 150 g ost
  • 0,5 stk sitron, finrevet skall av (kun det gule)
  • 4 dl melk
  • 2 ss smør
  • 2 ss hvetemel
  • 300 g pastarør, eller lignende
  • salt og pepper
Finhakk løk, gulrøtter og stangselleri. Ha dem i en stekepanne på middels varme med kjøttdeigen. Stek til løken får litt farge og ha i hvitløken og stek videre i ett minutt. Ha i hermetiske tomater, sukker, flytende kyllingkraft og rødvin. Kok videre i ca 10 minutter eller til det meste av væsken er fordampet. Smak til med salt og pepper

Lag ostesaus
Smelt smør i en tykkbundet kjele. Ha i mel, rør godt og la det putre i ett minutt før du har i litt og litt av melken. La det koke opp mellom hver gang. Bland inn ost og sitronskall.
Kok pastaen i godt saltet vann og sil av. I en ildfast form, legg lagvis pasta, saus og kjøtt. (Det holder med to lag).

Topp med litt ost før du setter den i ovnen i ca 10-15 minutter - eller til osten har smeltet.
Server gjerne med salat og baguetter. 

Kilde: Klikk

Ingen kommentarer: