søndag 9. september 2012

Rundstykker med ost og karve

Hvis du vil ha rundstykker med en litt annen smak så er dette et godt alternativ :) Jeg brukte ca 600 gr fint/grovt rugmel og resten i hvetemel. Da ble de ganske saftige.

  • 7 dl lunkent vann
  • 0,5 dl olje
  • 50 gr gjær
  • ca 1 kg mel (blanding grovt og fint)
  • 1 ss salt
  • 1 ss honning el sukker
  • 1 ts karve + 1 ss til dryss
  • 200 gr revet ost (jeg brukte litt mer)
  • 1 egg
 Ha lunken væske, olje og vann i en bakebolle. Evt ferskgjær løses opp i litt av vannt. Tørrgjær tilsettes sammen med melet.

Tilsett mel, salt, honning, karve og elt sammen. Revet ost tilsettes mot slutten av eltingen. Noe ost må spares til dryss på toppen. Dekk til bakebollen med plast og sett til heving i ca 30. min.

Ta deigen ut på et melet bakebord, elt sammen og del i 20 emner som hver formes til avlange små brød. Legg dem ganske tett i en smurt liten langpanne. Dekk til og sett til etterheving i ca 40 min.

Pensle med egg, dyrss med karve og litt ost.

Stek på midterste rille i forvarmet stekeovn på 200 grader i 15-20 min.

 Kilde: God morgen norge

Ingen kommentarer: