mandag 18. juli 2011

Mammas fiskegrateng

På forespørsel fra Trine, her er oppskriften på mammas fiskegrateng:
  • 400 gr fisk
  • 50 gr smør
  • 50 gr hvetemel
  • 4 dl melk
  • 2 ts salt
  • 1 knivsodd muskatplomme
  • 3-4 egg
  • strøkavring
Smelt smør, ha i mel og spe med litt melk av gangen til det er en tykk saus. Bland i kokt fisk (må ikke nødvendigvis kokes først) og la det avkjøle litt. Ha i eggeplommer + krydder. Stivpisk eggehvitter og rør 1/3 inn, resten vendes inn med slikkepott feks. Smør en form og hell i. Strø over med strøkavring. 175-200 grader i ca 45 minutter nederst i ovnen.

Jeg har i det siste ikke brydd meg med å stivpiske eggehvitene. Det er for at den skal bli ekstra luftig men det må ikke gjøres. Jeg lager av og til opp en stor porsjon og fryser det ned i mindre porsjoner og når jeg da varmer de opp igjen i stekovnen legger jeg godt med smør oppå. Da blir det nesten som nylaget :)

Ingen kommentarer: