mandag 18. juli 2011

Annes nøttebrød

Denne oppskriften har jeg fått av en kollega og er så lettvint at det er bare å bake brød!

  • 2 dl solsikkekjerner
  • 1-2 dl knust linfrø
  • 1/2 box valnøtter (hakkes el knuses med kjevle)
  • 1 ss salt
  • 1 ts pepper
  • 1 pk tørrgjær
  • 1 kg grovbakst (alt fiberbakst)
  • 9 dl lunkent vann
Bland alt det tørre, ha i vann og elt til en klissete deig. Hell i 2 brødformer og la heve 1 time. Sett inn i kald ovn på 225 grader i 15 minutter. Sett deretter ovnen ned til 200 grader og la brødene stå 45-60 minutter.

Jeg har brukt litt hasselnøtter i også (tatt litt mindre valnøtter). Jeg har også prøvd med litt hakkede gresskarkjerner. Det er ikke alle butikker som fører knust linfrø så jeg har kjøpt meg en helt enkel Bosch kaffekvern til 249,- og knuser linfrøene selv. Da slipper jeg å tenke på at jeg må ens ærend innom den butikken som fører knust linfrø.

Ingen kommentarer: